با پشتیبانی Blogger.

دنبال کننده ها

۱۳۹۰ دی ۱۹, دوشنبه

پاريس- ۶ ژانويه ۲۰۱۲ – خبرگزاري رويتر-روز جمعه مريم رجوي رهبر مخالفان ايراني مستقر درعراق گفت آمريکا مسئول هرگونه آسيبي است که به بيش از ۳۰۰۰ عضو آن در صورت جابه جايي اجباري به کمپي در نزديکي بغداد وارد شود.
مريم رجوي در اصل از يک پيشنهاد نقل مکان ساکنان کمپ اشرف بر اساس تضمينهاي وزير امور خارجه آمريکا هيلاري کلينتون و سازمان ملل متحد براي رعايت سلامتي و امنيت ساکنان اشرف حمايت کرده بود. اما موشکها درست چند روز پس از آنکه بغداد ضرب الاجل ۳۱ دسامبر را تمديد کرد و در حاليکه ملل متحد براي انتقال ساکنان مذاکره مي‌کرد به کمپ اصابت کردند.

مريم رجوي گفت برخلاف آنچه که به عنوان بخشي از قرارداد سازمان ملل متحد بر روي آن توافق شده بود، مقامات عراقي کمپ جديد را که قبلا پايگاه نظامي آمريکا بود،  به يک زندان تبديل مي کنند.
او گفت: دولت آمريکا به طور کامل مسئول هر آسيبي خواهدبود که به ساکنان اشرف وارد شود
در پاريس، ده ها تن از مقامات بلندپايه پيشين آمريکا و اروپا ازجمله جان بولتون سفير سابق آمريکا در سازمان ملل متحد، لوئيس فري رئيس سابق اف بي آي، و ژنرال ديويد فيليپس يک فرمانده سابق حفاظت کمپ اشرف براي سخنراني دعوت  شده بودند
مريم رجوي براي يک کنفرانس ويژه که همه طرف ها را جمع ميکند تا اين بن بست را بشکند فراخوان داد. 
سفير جان بولتون به رويتر گفت هيچ دليلي براي نگه داشتن مجاهدين در ليست وجود ندارد و اضافه کرد: "در پايان دولت بوش، توصيه هماهنگ کننده مبارزه با تروريسم لغو نامگذاري اين گروه بود، اما کاندوليزا رايس به اميد آنکه در مذاکرات با رژيم ايران تسهيلاتي ايجاد شود آنها را در ليست نگه داشت."
آينده کمپ اشرف از زماني که واشينگتن آنرا در سال ۲۰۰۹ به دولت عراق تحويل داد نامتعين شد. اقدامي که يک واکنش شديد را در آمريکا برانگيخت به طوري که مقامات دولتهاي قبلي آمريکا گفتند اين کشور قولهاي خود براي حفاظت ساکنان اشرف را شکسته است.
دولت بغداد مکررا گفته است اين گروه را در خاک خود نميخواهد. سازمان ملل متحد همراه با اتحاديه اروپا در تلاش براي حل اين مسئله بوده اند. موشکها درست يک هفته بعد از خروج آخرين نيروهاي آمريکايي از عراق، تقريبا ۹ سال پس از  اشغال در سال ۲۰۰۳، بر اين کمپ فرود آمد.
شوراي ملي مقاومت ايران مسئوليت حمله موشکي را بر عهده نيروي قدس سپاه پاسداران و "عوامل عراقي آن" ميداند اگرچه بغداد نگفته است چه کسي در پشت اين حملات بوده است.
هاوارد دين، نامزد رياست جمهوري آمريکا در سال ۲۰۰۴ از حزب دمکرات گفت: اشرف يک موضوع جانبي نيست. ما به آنها قول حفاظت داديم. وقتي آمريکا يک قول ميدهد بايد آنرا محترم بشمارد.

بایگانی وبلاگ

عنوان بایگانی وبلاگ