با پشتیبانی Blogger.

دنبال کننده ها

۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

کريستف دو مارژوري، مديرعامل شرکت نفت توتال فرانسه، روز چهارشنبه گفت اين شرکت همگام با تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران، خريد نفت از اين کشور را متوقف کرده است. وي در همين حال افزود که در تاثير گذاري اين تحريم ها بر درصد فروش نفت و کسب درآمد ايران، ترديد دارد و ممکن است اين تحريم ها فشار خاصي بر ايران وارد نکند. 
به گزارش خبرگزاري رويترز، آقاي دي مارژوري که در داووس در سوييس به سر مي برد گفت: «درست است که ما خريد نفت از ايران را قطع کرده ايم ولي خوب نفت ايران خريدار ديگري پيدا مي کند و به جاي ديگري خواهد رفت. ايران حتي شايد تسهيلاتي براي فروش و پرداخت ايجاد کند که بتواند خريداران بهتري و تازه تري پيدا کند.»
مديرعامل شرکت نفتي توتال فرانسه گفت: «ما حدود ۸۰ هزار بشکه نفت در روز از ايران مي خريديم که روند خريد خود را متوقف کرده ايم و ديگر نفت از ايران نمي خريم.» 

اتحاديه اروپا چند روز پيش موافقت خود را با تحريم واردات نفت از ايران اعلام کرد که به موجب آن، از اين پس عقد قرارداد نفتي جديد با ايران براي اعضاي اين اتحاديه ممنوع خواهد بود. 
مديرعامل شرکت توتال گفت: «نتيجه نشان مي دهد تحريم هاي اتحاديه اروپا تاثير اندکي بر ايران دارند. چرا که بايد به آمار و ارقام نگاه کرد: در حال حاضر ايران ۲.۲ ميليون بشکه نفت در روز صادر مي کند که ۱.۵ ميليون آن راهي آسيا و کشورهاي آسيايي مي شود. نزديک به ۰.۷ ميليون بشکه به کشورهاي عضو سازمان همکاري اقتصادي و توسعه (سازمان همکاري اقتصادي اروپا) مي دهد که با قطع آن اتفاق خاصي روي نمي دهد. به عنوان شاهد کافي است به قيمت نفت در بازارهاي جهاني نگاه کنيد.(اگر تاثير ويژه اي داشت، قيمت نفت به شدت بالا مي رفت در حالي که تغيير چشمگير و شديدي نداشته است).» 
کريستف دي مارژوري گفت: «مسئله ديگر اين است که بازار به توان پرکردن خلاء نفت از سوي عربستان سعودي ايمان دارد. در نتيجه هرگونه اخلالي در شبکه توليد نفت پيش بيايد، عربستان سريع جاي آن را مي گيرد و همين باعث شد بازار نفت شاهد نوسان شديد قيمت نباشد که براي ما (کشورهاي خريدار نفت) خبر خوبي است.» 
اتحاديه اروپا در تحريم هاي اخير خود عليه ايران، نفت، بانک مرکزي، تجارت الماس، طلا و ديگر فلزات گرانبها با ايران را تحريم کرد. 
وزيران خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا همچنين موافقت کردند که همه دارايي‌هاي بانک مرکزي ايران را مسدود کنند و هرگونه تجارت الماس، طلا و ديگر فلزهاي گرانبها با بانک مرکزي ايران و ديگر ارگان‌هاي دولتي ايران نيز بر اساس اين توافق ممنوع شد. 
با اين حال به منظور کاهش فشار اقتصادي بيشتر به کشورهايي که از ايران نفت وارد مي‌کنند به اين کشورها تا يکم ژوييه سال ۲۰۱۲ فرصت داده شدکه به قراردادهاي موجود خود با ايران پايان دهند. 
اين تحريم‌ها، در راستاي سياست هماهنگ اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا براي تنگ‌تر کردن عرصه بر ايران به منظور توقف برنامه‌ هسته‌اي‌اش اعمال مي‌شود. 
وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در بيانيه اي تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران را «جنگ رواني» خوانده و بر بي اثر بودن اين فشارها تاکيد کرده است. 
شوراي امنيت سازمان ملل تاکنون طي چهار قطعنامه تحريمي از ايران خواسته فعاليت هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خود را به آژانس بين المللي انرژي اتمي ثابت کند. ايران اين قطعنامه ها را رد کرده و به فعاليت هاي هسته اي خود ادامه داده است. آمريکا، اروپا، کانادا، استراليا و سوييس، تحريم هاي يکجانبه بيشتري عليه ايران به اجرا گذاشته اند.

بایگانی وبلاگ

عنوان بایگانی وبلاگ