با پشتیبانی Blogger.

دنبال کننده ها

۱۳۹۰ دی ۲۵, یکشنبه



حرکت مشترک آمريکا و اتحاديه اروپا  به سمت تحريم خريد نفت از ايران   ، براي حکومت نفتي آخوندي آن قدر غير قا بل تحمل است که آن را « جنگ اقتصادي » عليه خود اعلام کرده و نسبت به آن واکنش ها ي جنگي. نشان مي دهد  . اين حکومت ، بمب اتمي را « سلاح استراتژيک بقاء » نظام ولايت فقيه مي داند و درحالي که نمي تواند و نمي خواهد از توانيابي براي توليد اين بمب دست بردارد ، به سيم آخر زده و به حکم خامنه اي «   تهديد را با تهديد » پاسخ مي دهد . ضمن توسل  به مانور نظامي مکرر دردهانه تنگه هرمز ،طرف هاي خارجي را به بستن اين معبر استراتژيک نفت جهان تهديد مي کند تا اين  پيام را به همه برساند که اگرجلوي فروش نفت ايران را بگيريد من هم  مي توانم راه را بر عرضه نفت ساير کشورهاي منطقه خليج فارس به بازار جهاني نفت به بندم !   همزمان با اين عرض اندام نظامي، غني سازي ۲۰ در صدي اورانيوم در دژ نظامي« فردو »  را ،که گامي فراتر ازغني سازي اورانيوم در نظنز براي توليد خرج بمب اتمي است، شروع کرده است . رژيم  با انتقال کار غني سازي ۲۰ درصدي اورانيوم به دژ نظامي فردو که  روز ۹ ژانويه ۲۰۱۲ به تأييد آژانس بين المللي انر ژي اتمي رسيد ، مي خواهد به طور تلويحي به طرف حساب خارجي اش پيام بدهد که امکان توليد خرج بمب را در پايگاهي آماده کرده که تحت حفاظت ويژه سپاه پاسداران است ، به توپ هاي ضد هوايي مجهز شده ودر عمق ۸۰ متري کوههايي  قرار گرفته که  پيشرفته ترين بمب هاي ضد بتون آمريکا ( بمب هايي که قدرت نفوذ تا عمق ۶۰ متري بتون وسنگ را دارند ) نمي تواند به آن صدمه بزند . بنا براين مي خواهد به طرف خارجي القاء کند که خرش از پل گذشته  و با تحريم نمي توان مانع ورود او به «کلوب اتمي ها» ي جهان شد !! اما طرف خارجي  با مشاهد ه اين  واکنش ها پي برده که درکار تحريم مستقيم و غير مستقيم نفتي رژيم ايران، پس ازسالها اتلاف وقت ، به خال زده است و دست روي تحريمي گذاشته که اگر تمام و کمال به اجراء شود و راههاي گريز از آن بسته شود ، مي تواند تأ ثير فلج کننده روي رژيم ايران بگذارد . سيرتحولات پيرامون اين موضوع  نشان مي دهد که  طرف خارجي ، به رغم واکنش هاي رژيم ، درجهت تحريم نفتي غيرمستقيم ( تحريم داد وستد پولي با بانک مرکزي ايران ) و تحريم نفتي مستقيم  رژيم ايران( گسترش ممنوعيت خريد نفت ايران از آمريکا به اروپا و شايد کشورهاي آسيايي ) فعالتر شده است .  از آنجايي که جامعه ايران در کارجلو گيري از مجهز شدن حکومت شرور ولايت فقيه به بمب اتمي  ، بيش از خارجي ذينفع است ، بايد به بينيم که « جنگ اقتصادي» غرب با رژيم ايران چگونه شکل گرفته و چگونه پيش مي رود؟



روند شکل گيري تحريم خريد نفت از رژيم ايران
دولتهاي غرب به دنبال انتشار  آخرين گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي  ، که  درآن نسبت به افزايش خطر بعد نظامي فعاليتهاي اتمي رژيم ايران هشدار داده شده بود، در ماه نوامبر سال گذشته، به سمت تحريم نفتي رژيم ايران روي آوردند .در طي همين ماه دولت انگليس داد و ستد پولي سيستم بانکي اين کشور با سيستم بانکي و بانک مرکزي ايران را تحريم وممنوع کرد ،رييس جمهور فرانسه هم به اتحاديه اروپا پيشنهاد  تحريم خريد نفت از رژيم ايران را داد ودر آخرين روزسال ۲۰۱۱ رييس جمهور آمريکا مصوبه مجلسين اين کشور در مورد تحريم بانکها وشرکتهايي که به داد وستد پولي خود با بانک مرکزي ايران ادامه دهند را امضا کرد و  به اجراي آن رسميت قانوني بخشيد .  تأييد غني سازي ۲۰ در صدي اورانيوم در پايگاه معلوم الحال « فردو » توسط آژانس، در روز ۹ ژانويه ۲۰۱۲، را مي توان نقطه تسريع روند اجرا و گسترش تحريم نفتي ايران به حساب آورد . اين  اقدام نگران کننده علاوه بر آنکه آمريکا و کشورهاي بزرگ اروپا را تکان داد و به تحرک سريعتردر مسير تحريم نفتي رژيم واداشت ، روسيه را نيز ، که مبلغ سياست گام به گام کاهش تحريم ها به ازاء عقب نشيني گام به گام  رژيم ايران است ، وادار به « ابراز تاسف و نگراني » کرد و به انتقاد از اين رژيم، به خاطر بي توجهي به نگراني هاي جامعه جهاني کشانيد . ( رويتر ۱۰ ژانويه ۲۰۱۲ )  . به دنبال تأييد غني سازي ۲۰ در صدي اورانيوم در فردو بود که اتحاديه اروپا ضمن اعلام موافقت اصولي با تحريم خريد نفت از ايران ،تصميم گيري نهايي براي اجرايي کردن اين تحريم را يکهفته به جلو انداخت وبه ۲۳ ژانويه ۲۰۱۲ موکول کرد . به دنبال تأييد همين رويداد بود که وزير خزانه داري آمريکا در سفر به چين و ژاپن  ،که خريدار شماره يک و۲ نفت ايران هستند ، موفق شد ژاپن را به سمت کاهش تدريجي واردات نفتي اش ازايران وادار کند . . بدين ترتيب علا وه بر ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا ، که ۱۷ سال پس از آمريکا در مورد تحريم نفتي رژيم  ايران به توافق اصولي رسيده اند ، به نوعي پاي کشورهاي آسيايي نيز، که  بيشترين سهم در خريد نفت ايران را دارند نيز، به عرصه تحريم نفتي رژيم ايران کشيده شده  و ممکن است يکايک کشورهاي آسيايي، تحت تأثير تحريم بانک مرکزي ايران توسط دولت آمريکا ، برسر دوراهي چشم پوشي از خريد نفت ازرژيم ايران ويا چشم پوشي از بازار بزرگترين اقتصاد جهان ،که اقتصاد آمريکا باشد ، قرار گيرند . ژاپن که بعد ازچين ،دومين خريدار بزرگ نفت از رژيم  ايران است و ۱۴ درصد از نفت صادراتي اين رژيم را مي خرد  و همچنين کره جنوبي که ۱۰ در صد از نفت صادراتي ايران را مي خرد  ،  طي ماه گذشته سه بار در شهر رم  زير عنوان« کشورهاي هم نظر» در تحريم نفتي ايران با آمريکا ، اروپا و کانادا ، استراليا و همچنين عربستان سعودي و امارات متحده عربي  نشست داشته اند .  با اين وجود تحکيم و گسترش تحريم خريد نفت ازرژيم ايران مشروط به يک شرط پايه اي است  ،که پس از مروري بر بازا ر و وضعيت خريداران فعلي نفت ايران ، به  آن اشاره مي کنيم .


 وضعيت بازار ومشتريان نفت ايران 
خبرگزاري رويتر ، که پيگير ترين ودقيق ترين گزارشگر بازار بين المللي نفت است ، در نمودار هاي زير وضعيت بازار نفت ايران طي ۶ ماه اول سال ۲۰۱۱ را نشان داده است . در اولين نمودار سمت چپ  ميانگين خريد روزانه ۱۰ کشور، که طي اين ۶ ماه بيشترين ميزان خريد نفت از رژيم ايران را داشته اند ، نشان داده شده است . چنانکه مي بينيم در راس اين ۱۰ کشور چين قرار دارد که با خريد روزانه ۵۴۳ هزار بشگه ، يعني ۲۲ درصد از کل صادرات نفت ايران  بزرگترين مشتري نفت کشور ما  بوده  و ۱۱ در صد از واردات نفتي اين کشور از ايران تأمين شده است . بعد از چين ، ژاپن با خريد روزانه ۳۴۱ هزار بشگه ، يعني ۱۴ در صد کل نفت صادراتي ايران ، دومين خريدار بزرگ نفت از رژيم ايران بوده  و۱۰ در صد ازواردات نفتي اش از نفت ايران تأمين مي شده است .بعد از ژاپن کشور هند با خريد روزانه ۳۲۸ هزاد بشگه از نفت ايران ۱۳ در صد ازکل نفت صادراتي رژيم ايران را  که ۱۱ درصد کل واردات نفتي اش بوده ،خريداري کرده است . مطابق گزارش رويتر  جهارمين خريدار بزرگ نفت ايران نيز کشور آسيايي کره جنوبي بوده  که روزانه ۲۴۴ هزار بشگه ، يعني ۱۰ در صد کل نفت صادراتي رژيم ايران  را ، که ۱۰ در صد کل واردات نفتي اش مي شود ، خريداري کرده است . در مجموع مي بينيم اين ۴ کشور آسيايي با عقد قرارداد هاي کوتاه مدت خريدار اصلي نفت صادراتي رژيم  ، که  حدود ۶۰ درصد صادرات نفت ايران مي شود ، بوده اند . حال آنکه نفت ايران فقط ۱۰ تا ۱۱ درصد نياز واردات نفتي هريک از آنها را تأمين مي کرده وحدود ۹۰ درصد ازنيازنفت وارداتي اين کشورها ازساير منابع  تأمين شده است ..


آسيايي ها ، ازطريق کاهش تدريجي خريد نفت از ايران ، به سمت مشارکت در تحريم کشانده مي شوند
آمريکا ، در مسير ا جراي قانون تحريم موسساتي که با با نک مرکزي ايران دادو ستد دارند ، به مذاکره با ۴ کشور آسيايي فوق الذکر که خريدار اصلي نفت ايران هستند ، پرداخته تا آنها را به طور تدريجي  به عرصه تحريم خريد نفت از ايران بکشاند. ظاهرا اولين گام مشارکت آنها را کاهش خريد نفت از ايران قرار داده است . بنا به گزارش خبرگزاري رويتر، وزيرخزانه داري آمريکا تا به حال موفق شده  ژاپن را به کاهش تدريجي خريد نفت از ايران وادار کند . کره جنوبي نيزآمادگي پيوستن به ژاپن را دا رد .مذاکره اين مقام آمريکايي با هند نيز درحال پيشروي است . اما چين با وجود آنکه  خودش براي ماههاي ژانويه و فوريه ۲۰۱۲ ، به طور تاکتيکي ميزان خريد نفت از رژيم ايران را کاهش داده ،هنوز به فشار آمريکا جواب سر بالا مي دهد. با اين وجود اگر ساير خريداران آسيايي نفت ايران  مثل ژاپن ،به سمت تحريم نفتي رژيم ايران  کشانده شوند ، چين به انزوا مي افتد و مقاومتش مشکلتر مي شود .


 اروپايي ها ،همآهنگ با آمريکا ، طبق يک زمانبندي ،به سمت تحريم کامل خريد نفت و پتروشيمي ايران مي روند 
کشورهاي عضواتحاديه اروپا ، با تحريم نفتي رژيم ايران به طور اصولي موافقت کرده اند  و قرار است  اين موافقت در اجلاس ۲۳ ژانويه شوراي وزيران اين اتحاد يه نهايي شود . ۲۷ گشور عضو اتحاديه اروپا در مجموع روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشگه يعني ۱۸ درصد از نفت صادراتي رژيم ايران را مي خرند. به گزارش رويتر، يونان ۱۴ درصد وايتاليا و اسپانيا هريک ۱۳ در صد از نيازواردات نفتي خود را ازايران تأمين کرده و در ميان اروپايي ها بيشترين وابستگي را به نفت ايران را داشته اند(سال گذشته ميلادي ۶۸درصد واردات نفتي اتحاديه اروپا ازايران به اين سه کشور تعلق داشته است).کشور بحران زده يونان ، ضمن وابستگي به نفت ارزان ايران ،با مشکل جانشين کردن نفت گرانتر از ساير کشورهاي نفت خيز مواجه است . مسايل ديگر نظير استهلاک  حدود ۲ ميليارد دلار سرمايه گذاري شرکت اني ايتاليا در ايران که با واردات نفت خام  انجام مي گيرد ،نيز مطرح است که  شوراي وزيران اتحاديه اروپا با يد آنها را تا ۲۳ ژانويه، سوم بهمن ۹۰ ،  حل وفصل کند 


يزدان حاج حمزه

بایگانی وبلاگ

عنوان بایگانی وبلاگ