با پشتیبانی Blogger.

دنبال کننده ها

۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

نخست وزير ترکيه گفت: ”من رفتار مالکي راخيلي زشت  و بسيار تأسف‌بار  مي‌دانم ”سخنراني طيب اردوغان در پارلمان ترکيه : مالکي بايد بفهمد در صورتي‌که يک درگيري به شکل درگيريهاي فرقه‌يي در عراق شروع شود امکان ندارد که ما ساکت باقي بمانيم. 
 در ادامه اعتراضات قبلي دولت ترکيه به تبعيض و سرکوب فرقه گرايانه نوري مالکي  درعراق و پرونده سازي عليه معاون رئيس جمهور عراق دکترطارق الهاشمي که در موضعگيريهاي متعدد وزيرخارجه ترکيه و هم چنين در اعتراض  شخص طيب اردوغان در تماس تلفني با نوري مالکي، اخيرا در رسانه هاي خبري منتشرشده بود،روزسه شنبه نخست وزير ترکيه در سخنراني خود در پارلمان اين کشور، به نوري مالکي اخطار داد.

خبرگزاري فرانسه۲۴ ژانويه ۲۰۱۲(۴بهمن)، درگزارشي  از استانبول تحت عنوانِ«ترکيه نسبت به دامن زدن به درگيري فرقه‌يي، به عراق اخطار مي‌دهد»، خبرداد : « نخست وزير ترکيه، مالکي  را به‌خاطر متهم کردن ترکيه به دخالت در امور عراق، به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. طيب اردوغان درسخنراني خود در پارلمان ترکيه گفت: ”من رفتار مالکي را ... خيلي زشت  و بسيار تأسف‌بار  ميدانم ” 
او گفت: ”ما از دولت  عراق انتظار داريم از تبعيض فرقه‌يي دوري جويد و  جهت جلوگيري از درگيريهاي فرقه‌يي يک رفتار مسئولانه  داشته باشد“... 
طيب اردوغان، به دولت عراق اخطار داد که در صورتيکه يک درگيري فرقه‌يي در عراق شروع شود، ساکت نخواهد ماند. 
اردوغان که براي قانونگذاران ترکيه در پارلمان اين کشور سخنراني مي کرد و سخنانش از تلويزيون ترکيه پخش  مي‌شد، گفت: ”مالکي بايد بفهمد در صورتي‌که يک درگيري به شکل درگيريهاي فرقه‌يي در عراق شروع شود، امکان ندارد که ما ساکت باقي بمانيم“. 
اردوغان گفت: ”هرکس که کنار بايستد و دست روي دست بگذارد و تماشاگر برادر کُشي باشد، خودش شريک جرم  است“».
تلويزيون العربيه درگزارش خود از سخنراني رجب طيب اردوغان در پارلمان ترکيه گفت، اردوغان، اظهارات نخست وزير عراق که ترکيه را به دخالت در امور داخلي عراق متهم کرده بود را يک رويکرد زشت وغيرقابل قبول دانست. اردوغان گفت:  درسال۲۰۰۳  وقتي که آمريکا از ما خواست، وارد عراق نشديم زيرا که برادرانمان درعراق از ما خواسته بودند دخالت نکنيم و ما به جايي که تمايلي به ما ندارند نمي رويم، ولي مالکي بايد خوب بفهمد که اگر عراق به جنگ داخلي کشيده شود، ممکن نيست که ما ساکت بمانيم». 
خبرگزاري فرانسه درگزارش ديگري درباره اخطار نخست وزير ترکيه به دولت عراق، واکنش مالکي را مخابره کرد.
خبرگزاري فرانسه از بغداد گزارش داد: روز سه‌شنبه،  بعد از اين‌که رجب طيب اردوغان هشدار داد که  اگر عراق به درگيريهاي فرقه‌يي کشيده شود، دست روي دست نخواهد گذاشت، نوري مالکي نخست‌وزير عراق همتاي ترک خود را متهم به اقدام تحريک‌آميز کرد. 
مالکي طي بيانيه‌يي که توسط دفتر وي منتشر شد، در يک اشاره آشکار به جمعيت سني در عراق گفت، ”اردوغان با اظهارات خود، همه عراقيها را تحريک کرده است، به‌خصوص آنهايي که وي معتقد است از آنها دفاع مي‌کند”... 
اردوغان به قانونگذاران در پارلمان ترکيه گفت، ”مالکي بايدبفهمد که اگر يک درگيري را  در عراق در غالب برخوردهاي فرقه‌يي شروع کني، براي ما غيرممکن خواهد بود که ساکت بمانيم”... 
رهبر ترکيه ، مالکي را به‌خاطر متهم کردن ترکيه به مداخله در امور عراق، به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. اردوغان گفت، ”من رفتار مالکي را بسيار ناخوشايند و زشت مي‌دانم”... 
درمورد سابقه اعتراضات  دولت ترکيه به رفتار فرقه گرايانه نوري مالکي که به يک بحران سياسي تبديل شده است، روز۱۴ديماه گذشته، تلويزيون الجزيره گزارش داد:رجب طيب اردوغان، نسبت به فرقه گرايي در عراق هشدار داد. نخست وزير ترکيه گفت: با خروج نيروهاي آمريکايي از عراق، تشنج در کشورعراق با رنگ و بوي فرقهگرايي به وضوح ديده ميشود. هرگونه درگيريهاي فرقهاي يا مذهبي در سرزميني که شاهد حادثه کربلاء بوده است، تنها روي ترکيه تأثير نخواهد گذاشت، بلکه تمامي منطقه و جهان اسلام را نگران خواهد کرد.».
متعاقبا روز ۲۲دي، تلويزيون بغداد به نقل از منابع مطلع گفت: تماس تلفني بين نوري المالکي و نخست وزير ترکيه رجب طيب اردوغان به مشاجره تبديل شد. اردوغان به مالکي گفته است چرا طارق الهاشمي را متهم مي کني؟ چرا از معاونت صالح المطلک سلب اعتماد مي کني؟ اين منبع  مطلع گفت که مالکي که عصباني شده بود به اردوغان پاسخ مي دهد اين دخالت در  امور عراق است. اين منبع گفت طرفين به مشاجره پرداختند که باعث شد تماس تلفني بصورت غير معمول قطع شود. 
روز بعد ۲۳ديماه تلويزيون الشرقيه در گزارشي دراين باره گفت: رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه با اياد علاوي رهبر العراقيه تلفني تماس گرفت و بحران سياسي حساس فعلي که آينده عراق را  تهديد مي کند و همچنين نگراني ترکيه از بابت تنشهاي فرقه يي در عراق را مورد بحث قرار داد.  اردوغان در تماس با اياد علاوي نگراني شديد خود به‌خاطر منش خطرناک و ضد دموکراتيک و ترويج  کننده فرقه گرايي در عراق را ابراز داشت، چيزي که ممکن است کشور عراق را به هرج و مرج بکشاند. نخست وزير ترکيه همچنين هشدار داد که تنش در عراق مستمرا رو به افزايش است و ممکن است به يک جنگ داخلي کشيده شود که  بازتابهاي منطقه اي خواهد داشت.  بايد خوب بداند که اگر عراق به جنگ داخلي کشيده شد نمي توانيم ساکت بمانيم».

بایگانی وبلاگ

عنوان بایگانی وبلاگ