با پشتیبانی Blogger.

دنبال کننده ها

۱۳۹۰ بهمن ۲۹, شنبه

عراق اولين دسته ۴۰۰ نفري ايرانيان مخالف را روز شنبه از پايگاهي که در دوران صدام حسين ساخته شده بود تخليه کرد. اولين قدم به سمت خارج کردن تمامي اين گروه از خاک عراق ،بغداد- رويتر ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ( ۱۸ فوريه ۲۰۱۲ )
مجاهدين خلف ايران، گروهي که به سرنگوني حاکمان مذهبي فراخوان ميدهد، در کمپ اشرف پناه گرفته بودند که در ۶۵کيلومتري (۴۰مايلي) از بغداد قرار دارد که در سال ۱۹۸۰-۱۹۸۸ در دوران جنگ عراق انجام شد. 
اشرف الان ۳۰۰۰ نفر را در خود جاي داده است. 
با اکثريت شيعه عرق که بعد از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ به قدرت رسيدند، بغداد روابط نزديکي با همسايه شيعه اش ايران برقرار کرد و سازمان مجاهدين ديگر در آنجا مورد استقبال قرار نمي گيرد. 
واضح است که براي ساکنين کمپ اشرف آينده اي در داخل عراق متصور نيست. براي آنها ساده نيست که محل خود را ترک کنند و من معتقدم که اين تنها راه حل صلح آميز است، اين را فرستاده ويژه UN در عراق مارتين کوبلر کمي بعد از اينکه ساکنين اشرف به «سايت ترانزيت» در يک پايگاه وسيع نظامي سابق آمريکا رسيدند گفت. 

از اين کمپ جديد که مجموعه اي از خانه هاي پيش ساخته در کمپ ليبرتي است و در نزديک فرودگاه بغداد است، آنها قرار است ترتيباتي بدهند که در خارج عراق مستقر شوند. 
شوراي ملي مقاومت ايران، بال سياسي مجاهدين گفت که موافق حرکت گروه اول به عنوان حرکت حسن نيت است. ولي در مورد کمپ شکايت دارد و اينکه چگونه انتقال انجام شود، مشکلاتي در برخواهد داشت. 
جستجوهاي جزء به جزء متعلقات هر فرد خيلي طول کشيد و آنها تقريبا ۲۴ساعت بعد از اينکه رسانه ها به کمپ ليبرتي دعوت شدند که انتقال آنهارا نظاره کنند،( رسيدند).اين را يکي از نفرات گروه گفت. اين بسيار غير عادي است، توهين است و تحقير بازرسي که فقط قابل مقايسه با انتقال زنداني ها است. اين را شورا در يک بيانيه گفت. 
آيا مشکلاتي در راه است؟
شورا سايت جديد را شبيه زندان ميداند. او ميگويد که افراد قادر نخواهند بود که رفت و آمد آزادانه داشته باشند و دسترسي به وکلا و خدمات پزشکي داشته باشند. 
شورا همچنين در مورد محدوديتها در مورد اموالي که افراد با خود ميتوانند ببرند، شکايت دارد. 
سازمان ملل گفته است که اين سايت استانداردهاي «وضعيت پناهندگي» را دارد. 
PMOI، فعاليتها خشونت آميزي بر عليه شاه ايران که توسط آمريکا حمايت ميشد، در دهه ۱۹۷۰ انجام داده بودند. اما عليه حاکمان که بعد از شاه و انقلاب اسلامي ۱۹۷۹ صورت گرفت، چرخيدند. ( PMOI)ميگويد که خشونت را محکوم کرده و ميخواهد يک حکومت دمکراتيک برپا کند. 
برغم اينکه PMOI رسما از طرف آمريکا بعنوان يک سازمان تروريستي محسوب ميشود، کمپ اشرف توسط نيروهاي آمريکايي بدنبال حمله آمريکا به عراق که تقريبا ۹سال پيش صورت گرفت، مورد حفات قرار گرفت.
رهبر PMOI روز پنجشنبه گفت که او با جابجايي گروه اول ۴۰۰نفره بعد از دريافت اطمينان خاطر از وزير خارجه آمريکا، هيلاري کلينتون، در رابطه با تضمين سلامت و حفاظت آنها توافق کرد. 
مگر اينها در مورد حفاظت و سلامت با توجه به خشونت درگذشته قابل فهم ميباشند. 
درگيريهاي بين ساکنان اشرف و نيروي امنيتي عراقي در آوريل ۳۴کشته به جاي گذاشت. NCRI همچنين مقصر حملات موشکي بر عليه اشرف را متوجه نيروهاي قدس سپاه پاسداران انقلابي ايران و« ماموران عرقي آنها» ميدانند. 
تحت فشار سازمان ملل و اتحاديه اروپا، دولت عراق اواخر سال گذشته موافقت کرد که ضرب الاجل خود براي بستن اشرف را از آخر ۲۰۱۱ به ۳۰ آوريل ۲۰۱۲ موکول کند ، اقدامي که هدف آن جلوگيري ازخشونت هاي بيشتر است. 
شورا با اشاره به درگيري ها به حضور پليس عراق داخل کمپ ليبرتي اعتراض دارد و ميگويد ساکنين اشرف ديگري حرکت نخواهند کرد الا اينکه پليس کمپ را ترک کند. 
انتقال گروه هاي هاي بعدي فقط وقتي انجام ميشود که فرستاده ويژه به سازمان ملل ، دبيرکل و دولت عراق اعلام کنند با مينيمم تضمين ها موافق هستند. بخصوص رفتن پليس عراق از داخل کمپ ليبرتي ، اين را شورا در بيانيه خود روز جمعه گفت. 
نوشته فرانسوا مورفي، اديت شده آليستار ليون

بایگانی وبلاگ

عنوان بایگانی وبلاگ