با پشتیبانی Blogger.

دنبال کننده ها

۱۳۹۰ بهمن ۱۷, دوشنبه



روزنامه لاليبر بلژيک ۵ فوريه ۲۰۱۲ , بقلم ونسان برون   
تمديد بسته شدن کمپ اشرف در عراق که ابتداي براي پايان سال گذشته تعيين شده بود و اکنون به ماه آوريل موکول شده است چيزي را در وضعيت ساکنان ايراني که از سالهاي دهه ۱۹۸۰ در آنجا پناه يافته اند تغيير نميدهد. توافقنامه اي که در آخرين لحظات دسامبر بين  مقامات عراقي و ملل متحد به امضاء رسيد, در نظر دارد  که ساکنان را به کمپ ليبرتي که يک پايگاه نطامي سابق در حومه بغداد است منتقل کند. دولت عراق رسما ميخواهد کمپ اشرف ر ا که اخيرا نامش را به کمپ عراق جديد تغيير داده است را ببندد و دليل آنرا حق حاکميت عراق مطرح ميکند.
مارتين کوبلر آّلماني, نماينده ويژه دبير کل ملل متحد در عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که کمپ ليبرتي آماده پذيرايي از اولين موج از ساکنان اشرف مي باشد. در اواخر دسامبر ۴۰۰ تن از ساکنان اعلام کرده بودند که آماده رفتن به آنجا بهمراه خودروها و وسايل منقول خود مي باشند. مارتين کوبلر در بروکسل گفت« بايد ساکنان اشرف را براي آغاز انتقال تشويق نمود.»  او در عين حال تصريح کرد که امنيت آنها بعهده مقامات عراقي خواهد بود.
اظهارات کوبلر مبتني بر گزارش منتشر شده در آغاز اين هفته توسط يونامي مي باشد که بر اساس آن کمپ ليبرتي آماده پذيرايي از ۵۵۰۰ نفر مطابق نرمهاي بشر دوستانه بين المللي مندرج در توافقنامه امضاء شده در پايان دسامبر بين ملل متحد و عراق مي باشد. 

اين برآورد از وضعيت مورد انتقاد شديد سازمان مجاهدين خلق, تشکل اصلي مقاومت در برابر رژيم تئوريک تهران مي باشد که ۳۴۰۰ تن از آنان هنوز در کمپ اشرف بسر مي برند, به گفته اين سازمان «انتقال» اشرفيها از يک مکان به يک مکان ديگر در خاک عراق, که طبق توافقنامه بايد داوطلبانه صورت گيرد بيشتر به يک «جابجايي اجباري» شباهت دارد.
طبق توافقنامه دسامبر, قرار است کميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد مصاحبه هايي را با ساکنان انجام دهد که هدف آن اعطاي استاتوي پناهندگي است که بنا بر متن توافقنامه بعنوان «اولين مرحله ضروري در جهت يک راه حل دراز مدت مسئله» مي باشد.
با برخورداري از حق پناهندگي, پناهندگان قادرخواهند بود در کشور ثالث پذيرفته شوند.
اما شوراي ملي مقاومت ايران سوال ميکند «اما چرا اين پروسدر را کميساريا نتوانسته در اشرف انجام دهد قادر خواهد بود در ليبرتي انجام دهد؟»
 همچنين به اين «تاييد عجولانه» آمادگي کمپ ليبرتي اعتراض ميکند و ميگويد «جان اشرفي ها را بخطر مي اندازد.» بگفته شوراي ملي مقاومت ايران, شرايط سکونت تعيين شده توسط مقامات عراقي اين کمپ را به يک «زندان» تبديل کرده است. 
شاهين قبادي يکي از نمايندگان شوراي ملي مقاومت ايران تشريح ميکند «يک ديوار به ارتفاع ۴ متر دور تا دورکمپ بنا شده است. آب لوله کشي وجود ندارد, قطعه زمين بسيار کوچکي به آنها اختصاص داده شده است, آنها مجاز به انتقال وسايل شخصي خود و خروج از کمپ نخواهند بود و با يک حضور سنگين نيروهاي عراقي در داخل کمپ روبرو خواهند شد.»
بگفته وي, دولت عراق از زماني که تصميم به تمديد بسته شدن اشرف گرفته است مستمرا بر سر انتقال کارشکني و مانع تراشي کرده و از تعهداتي که داده است سر باز ميزند.
به اعتقاد مخالفين ايراني وضعيت روشن است:  اين باز هم رژيم ايران است که در پشت پرده سرنخ مسايل را در دست دارد.
قبادي خلاصه ميکند «ايران نياز به متحد دارد. زيرا با انزواي هر چه بيشتري در خاورميانه روبرو است. تحريمهاي بين المللي ناشي از پروژه اتمي اش بيش از پيش روي اقتصاد رژيم سنگيني ميکند. متحدش سوريه با مشکلات  وخيمي روبرو شده است. لذا رژيم ايران و دولت عراق طرح مشترکي را براي متلاشي کردن گروه اصلي اپوزيسيون دارند. اما نبايد فراموش کرد  که اشرف صرفا بخشي از مقاومت ايران است.» 
اپوزيسيون ايران از وزير خارجه هيلاري کلينتون و کاترين اشتون, رئيس ديپلماسي اروپا که از توافقنامه حمايت ميکنند ميخواهد که در اين پرونده مداخله کرده تا اجازه ندهند که کمپ ليبرتي, جايي که ساکنان اشرف در اصول انتقال به آنجا را پذيرفته اند, تبديل به يک زندان واقعي گردد.مصر با ايران برقرار نشود ولي در مصر انتخابات برگزار ميشود و رئيس مجلس آزاد اين کشور يک سال پس از فروپاشي طاغوت مصر در اولين سخنراني خود با ملت ايران صحبت ميکند که ارتباط خوبي با ايران خواهند داشت. 
يک‌شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۵ فوريه ۲۰۱۲
http://www.hambastegimeli.com/ همبستگي ملي

بایگانی وبلاگ

عنوان بایگانی وبلاگ